Skip to content
logoB

Ireneusz Rek Fotografia

Primary Menu
  • W drodze
    • POLSKA
      • Beskid Niski
      • Karkonosze
      • Mazowsze
      • Mazury i okolice
      • Podlasie
      • Pojezierze Drawskie
      • Świętokrzyskie
    • AZJA
      • Turcja 2019
      • Izrael
    • BAŁKANY
      • Albania
      • Bośnia i Hercegowina
      • Bułgaria
      • Czarnogóra
      • Chorwacja
      • Grecja
      • Macedonia
      • Kosowo
      • Serbia
      • Słowenia
      • Rumunia
    • EUROPA WSCHODNIA
      • Ukraina
      • Mołdawia
    • EUROPA ZACHODNIA
      • Austria
      • Francja
      • Francja – Korsyka
      • Hiszpania
      • Holandia
      • Niemcy
      • Portugalia
      • Szwajcaria
      • Włochy
    • KRAJE BAŁTYCKIE
      • Estonia
    • SKANDYNAWIA
      • Finlandia
      • Norwegia 2016
  • Testy i porady
    • NAWIGACJA
    • OFFROAD
    • BIWAK
    • SAMOCHODY
  • Aktualności
  • Miejsca
  • KONTAKT
OBEJRZYJ NA YOUTUBE
  • Home
  • W drodze
  • Rumunia 2017 – dzień 6 – z Branu trasą Transfogarską do Sybinu
  • W drodze

Rumunia 2017 – dzień 6 – z Branu trasą Transfogarską do Sybinu

Ireneusz Rek 18 lipca 2017
Rumunia2017_IMG_5439

Rumunia2017_IMG_5230

 

Hrabia Drakula, wysysający krew z szyj pięknych dziewic to oczywista fantazja ale w Branie w Rumuńskiej Transylwanii mit ten jest pielęgnowany i hołubiony. Wiadomo, legenda przyciąga do zamku a przy okazji całej masy sklepików z pamiątkami ogromne tłumy. A prawda jest taka, że pierwowzór Darkuli czyli słynący z brutalności hospodar wołoski Wład Palownik przebywał tu może klika dni i to podobno jako więzień. Warownia za to odpowiada opisowi siedziby karpackiego wampira z powieści Drakula autorstwa irlandzkiego pisarza Brama Stokera. I juz mamy pełne stragany szczerzących się w krwawych uśmiechach kubków, koszulek itp…

 

Rumunia2017_IMG_5179

 

Sam zamek wnieśli w 1212r. Krzyżacy, skąd zakon sprawował kontrolę nad traktem granicznym między Transylwanią a Wołoszczyzną. Po włączeniu Siedmiogrodu w skład Rumunii w 1918, mieszkańcy Braszowa podarowali zamek królowej Marii, żonie króla Rumunii Ferdynanda I (1920). Na życzenie Marii, czeski architekt Karel Liman przebudował zamek na letnią rezydencję.

A co zastaniemy obecnie zwiedzając zamkowe komnaty? Przede wszystkim bardzo ładny i pełen zakamarków budynek, wypełniony eksponatami historycznymi (jest tu obecnie muzeum). I niestety przeogromne tłumy. Wiec jak kto może to lepiej zwiedzać go nie w wakacyjnym sezonie…

 

Rumunia2017_IMG_5200

Rumunia2017_IMG_5233 Rumunia2017_IMG_5228 Rumunia2017_IMG_5225 Rumunia2017_IMG_5223 Rumunia2017_IMG_5220 Rumunia2017_IMG_5217 Rumunia2017_IMG_5216 Rumunia2017_IMG_5214 Rumunia2017_IMG_5211 Rumunia2017_IMG_5199 Rumunia2017_IMG_5193 Rumunia2017_IMG_5192 Rumunia2017_IMG_5185 Rumunia2017_IMG_5184

 

Dalej podążymy ku słynnej przeprawie przez Góry Fogarskie czyli Trasie Transfogarskiej. Jazda główna drogą DN73 to męczące i nudne doznanie. Ruch duży i nie za szybki. Po odbiciu w bardziej lokalną trasę DN73C już lepiej. Serpentyny, ciekawe lokalne budownictwo, niespodzianki w postaci rzeźb stojących od tak sobie w jednej z mijanych wsi…

 

Rumunia2017_IMG_5235

Rumunia2017_IMG_5234 Rumunia2017_IMG_5236 Rumunia2017_IMG_5238 Rumunia2017_IMG_5239 Rumunia2017_IMG_5241 Rumunia2017_IMG_5242 Rumunia2017_IMG_5248 Rumunia2017_IMG_5249 Rumunia2017_IMG_5253

 

Tak dobijamy do Curtea de Argeș. Samo miasteczko ma podobno długa historię i dackie korzenie, jednak to co przyciąga tutaj to Cerkiew Zaśnięcia Matki Bożej. Wzniesiona z fundacji hospodara Neagoe Basaraba V w latach 1514–1517 zaliczana jest do najważniejszych zabytków rumuńskiej architektury XVI wieku. Jest to także najważniejszy ośrodek pielgrzymkowy w regionie,  którym szczególnym kultem otaczane są relikwie św. Filotei, św. męczennicy Tatiany oraz św. Sergiusza. Tutaj też znajdują się groby królów rumuńskich Karola I i Ferdynanda I. Z zewnątrz bogato zdobiona w stylu kojarzącym sie z orientem. Wewnątrz tradycyjnie malowana, z 12 kolumnami symbolizującymi apostołów. Niestety tutejsi użytkownicy świątyni zdając sobie sprawę z jej wartości, pobierają bilety za jej zwiedzanie (to powszechny zwyczaj) oraz drakońskie myto za fotografowanie. Jeśli jesteś profesjonalistą opłata to nawet 1200 Lei…

 

Rumunia2017_IMG_5286

Rumunia2017_IMG_5255 Rumunia2017_IMG_5287 Rumunia2017_IMG_5285 Rumunia2017_IMG_5257 Rumunia2017_IMG_5282 Rumunia2017_IMG_5279 Rumunia2017_IMG_5277 Rumunia2017_IMG_5276 Rumunia2017_IMG_5268 Rumunia2017_IMG_5264 Rumunia2017_IMG_5263 Rumunia2017_IMG_5262 Rumunia2017_IMG_5260

 

Dalej rozpoczyna się słynna trasa DN7C zwana Transfogarską. Zbudowana w latach 1970–1974 za czasów Nicolae Ceaușescu, ogromnym nakładem kosztów i z użyciem 6 milionów kilogramów dynamitu, miała znaczenie militarne. Po zajęciu Czechosłowacji rumuński dyktator zdał sobie sprawę ze w przypadku wkroczenia wrogów do północnej części kraju, Karpaty uniemożliwiają mu transport wsparcia i zaopatrzenia dla wojska. Trasa Poprowadzona jest przez Góry Fogarskie (Munții Făgăraș) czyli najwyższą cześć Karpat Południowych i całej Rumunii, między ich dwoma najwyższymi szczytami – Moldoveanu i Negoiu. Trasa o długości około 90 km w swym najwyższym punkcie sięga wysokości 2034 m n.p.m., a nad nią górują wyższe o 500 m szczyty Karpat. Jest to druga pod względem wysokości droga w Rumunii, ta pierwsza – Transalpina czeka jeszcze na naszą przygodę. Trasa ze względu na swoją wysokość jest zamknięta w okresie jesienno-zimowym i czynna jest jedynie w cieplejszych okresach roku (od kwietnia-maja do września-października), choć i w sierpniu potrafi leżeć tu śnieg.

Jeszcze na początku trasy, w efektownie wyrzeźbionej dolinie rzeki Argeș wypatrzeć można ruiny zamku Poenari. Założony mniej więcej na początku XIII wieku przez pierwszych władców Wołoszczyzny znany jest z faktu, że został odbudowany i wzmocniony w XV wieku przez Włada Palownika, dla którego był jedna w ważniejszych fortec. Auto pozostawione na dole i podejmujemy wyzwanie  1440 schodów w drodze ku górującej w oddali twierdzy. Na początku trasy umieszczono znaki ostrzegające o niedźwiedziach, potem informacje żeby nie zabierać w drogę żywności (bo niedźwiedzie) i jeszcze kemping otoczony siatka i potrójnym drutem pod prądem… To trzyma w napięciu… Sama ścieżka wyłożona jest betonowymi stopniami i wije sie niemiłosiernie długo ku górze. Ale warto. Widoki ze szczytu piękne, choć sam zamek udostępniony dla turystów za pomocą betonu i stali to juz tylko cień dawnej świetności.

Rumunia2017_IMG_5324

Rumunia2017_IMG_5294 Rumunia2017_IMG_5295 Rumunia2017_IMG_5296 Rumunia2017_IMG_5297 Rumunia2017_IMG_5303 Rumunia2017_IMG_5305 Rumunia2017_IMG_5307 Rumunia2017_IMG_5308 Rumunia2017_IMG_5310 Rumunia2017_IMG_5319 Rumunia2017_IMG_5322 Rumunia2017_IMG_5324 Rumunia2017_IMG_5328 Rumunia2017_IMG_5331 Rumunia2017_IMG_5333

 

Dalsza droga to jeszcze krótki postój nad jeziorem Vidraru przy zaporze na rzece. Stąd jeśli ktoś ma czas i chęć kursują nawet stateczki po jeziorze…

 

Rumunia2017_IMG_5341

 

Potem mamy juz tylko serpentyny, las i… pierwszą awarie w aucie. Zakręty są tak ostre, że jedno z łożysk nie wytrzymuje i słychać jak zaczyna cicho jeszcze popiskiwać… Trudno, trzeba pogłośnić radio i przeć dalej. Potem drzewa kończą sie nagle i rozpoczynają niesamowite widoki na góry i serpentynę drogi widoczna gdzieś w dole… W najwyższym punkcie trasy przemykamy jeszcze przez najdłuższy tunel w Rumunii (884 m) i potem mamy juz to miejsce do którego pielgrzymuje tysiące turystów. Parking obfituje w auta i miejscowych, którzy oczywiście sprzedają pamiątki… Jest juz dosyć późno więc mimo wszystko tłoku nie ma a widoki na druga stronę gór – tego sie nie da zapomnieć.

 

Rumunia2017_IMG_5355

Rumunia2017_IMG_5372 Rumunia2017_IMG_5374 Rumunia2017_IMG_5375 Rumunia2017_IMG_5378 Rumunia2017_IMG_5380 Rumunia2017_IMG_5381 Rumunia2017_IMG_5383 Rumunia2017_IMG_5386 Rumunia2017_IMG_5388 Rumunia2017_IMG_5390 Rumunia2017_IMG_5391 Rumunia2017_IMG_5392 Rumunia2017_IMG_5394 Rumunia2017_IMG_5396

 

Rumunia2017_IMG_5399

Rumunia2017_IMG_5399 Rumunia2017_IMG_5412 Rumunia2017_IMG_5415 Rumunia2017_IMG_5416 Rumunia2017_IMG_5418 Rumunia2017_IMG_5420 Rumunia2017_IMG_5421 Rumunia2017_IMG_5424 Rumunia2017_IMG_5425 Rumunia2017_IMG_5429 Rumunia2017_IMG_5431 Rumunia2017_IMG_5433 Rumunia2017_IMG_5435 Rumunia2017_IMG_5439 Rumunia2017_IMG_5441 Rumunia2017_IMG_5442 Rumunia2017_IMG_5452 Rumunia2017_IMG_5457 Rumunia2017_IMG_5458

 

Po przejechaniu gór, teren wypłaszacza się i droga litościwie dla zmęczonych łożysk auta jest już prosta. Za to nad okolicą górują zębate szczyty miedzy którymi wiódł nasz szlak. Pięknie… Noc zastaje nas już w Sybinie. Ale to już jutro.

Rumunia2017_IMG_5470

 

SPIS TREŚCI

Rumunia 2017 – dzień 1 – Drewniane kościółki Maramureszu i malowany cmentarz w Săpânța

Rumunia 2017 – dzień 2 – malowane kościoły Bukowiny

Rumunia 2017 – dzień 3 – Suczawa – polskie wsie w Bukowinie – malowane cerkwie

Rumunia 2017 – dzien 4 – kierunek Siedmiogród

Rumunia 2017 – dzien 5 – Braszów, Sinaia, Rasnov

Rumunia 2017 – dzień 6 – z Branu trasą Transfogarską do Sybinu

Rumunia 2017 – dzień 7 – Sybin, Sighișoara, kościoły  obronne w Axente Sever, Moșna, Biertan

Rumunia 2017 – dzień 8 – z Sibiu przez Făgăraș, Rupę, Braszów, Harman, Prejmer do Bercy w okolicach Buzau

Rumunia 2017 – dzień 9 – w kierunku Morza Czarnego – błotne wulkany, Braiła, Babadag, Enisala, Jurilovca

Rumunia 2017 – dzień 10 – Histria, Konstanca i dalej w kierunku bułgarskiego słońca czyli Półwysep Kaliakra i Kavarna

Bułgaria 2017 – dzień 11 – Przez Bałczik (Балчик), Kamienny Las (Побити камъни), Biała (Бяла), Nesebyr (Несебър)

Rumunia 2017 – dzień 12 – Nesebyr, Bukareszt, Pitesti

Rumunia 2017 – dzień 13 – Pitesti, Manastirea Bistriţa, Hurez, Transalpina, Alba Julia

Rumunia 2017 – dzień 14 – Alba Iulia, Sarmizegetusa Regia, Hunedoara

Rumunia 2017 – Dzień 15 – Hunedoara, Monasterio de Râmeţ, Rimetea, Turda

 

CZYTAJ TEŻ

Pozostałe wpisy

 

Continue Reading

Previous: Rumunia 2017 – dzien 5 – Braszów, Sinaia, Rasnov
Next: Rumunia 2017 – dzień 7 – Sybin, Sighișoara, kościoły obronne w Axente Sever, Moșna, Biertan

Podobne wpisy

TORF2024_2V6A8836
  • W drodze

Polska 4×4 Podlaska trasa z Bogusz do Kopytkowa

Ireneusz Rek 23 kwietnia 2025
TORF2024_2V6A8820
  • W drodze

Polska 4×4 Mazurska trasa z Bogusz do zaginionej wsi Szast

Ireneusz Rek 23 lutego 2025
TORF2024_2V6A8804
  • W drodze

Polska 4×4 Mazurska trasa z Bogusz do pokazowej zagrody żubrów w Wolisku

Ireneusz Rek 29 listopada 2024

FACEBOOK

Kategorie

  • Miejsca (7)
  • Poradnik (32)
  • Testy i opinie (27)
  • W drodze (129)
  • Wydarzenia (50)

Ostatnie wpisy

  • Toyota Land Cruiser 250 – działanie i obsługa napędów 4×4
  • Toyota Offroad Festival po raz 10-ty
  • TOYOTA HILUX Arctic Truck AT35 – test
  • Polska 4×4 Podlaska trasa z Bogusz do Kopytkowa
  • WIRTUALE 2025
  • Polska 4×4 Mazurska trasa z Bogusz do zaginionej wsi Szast
  • Garmin TREAD 2 – test, jak to działa, jakie ma funkcje?
  • Garmin TREAD SxS – test, czyli jak to działa, jak obsługuje się tą nawigację
  • Radio z Androidem w TOYOCIE HILUX VII Vigo
  • Toyota HILUX VII Vigo – modyfikacje terenowe BLUEPHOTO
logo_B

Tagi

4x4 Azja Bałkany Cztery Łapy Europa Zachodnia events Francja garmin gps Grecja Karkonosze koncert Korsyka Mazowsze Mazury miejsca moda motosport Norwegia Passion4travel podróż samochodem Polska Polska 4x4 Polska południowy-wschód Polska południowy-zachód Polska północny-wschód porady relacje z wypraw reportaż Rumunia Sardynia Skandynawia sport test test biwak test offroad test samochód toyota Toyota Offroad Festival Trasa GPS Turcja Warszawa wystawa Włochy zwierzaki

Tagi

4x4 Azja Bałkany Cztery Łapy Europa Zachodnia events Francja garmin gps Grecja Karkonosze koncert Korsyka Mazowsze Mazury miejsca moda motosport Norwegia Passion4travel podróż samochodem Polska Polska 4x4 Polska południowy-wschód Polska południowy-zachód Polska północny-wschód porady relacje z wypraw reportaż Rumunia Sardynia Skandynawia sport test test biwak test offroad test samochód toyota Toyota Offroad Festival Trasa GPS Turcja Warszawa wystawa Włochy zwierzaki

Zobacz jeszcze

2V6A2531
  • Poradnik

Toyota Land Cruiser 250 – działanie i obsługa napędów 4×4

Ireneusz Rek 2 lipca 2025
TORF_2025__BLUE7965
  • Wydarzenia

Toyota Offroad Festival po raz 10-ty

Ireneusz Rek 23 czerwca 2025
AT_2025__BLUE6822
  • Poradnik

TOYOTA HILUX Arctic Truck AT35 – test

Ireneusz Rek 14 maja 2025
TORF2024_2V6A8836
  • W drodze

Polska 4×4 Podlaska trasa z Bogusz do Kopytkowa

Ireneusz Rek 23 kwietnia 2025
  • W drodze
  • Testy i porady
  • Aktualności
  • Miejsca
  • KONTAKT
Copyright © All rights reserved. | MoreNews by AF themes.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności