Polska 4×4 – trasa Olszyna – Plichowice przez zamek Wleń
To kolejna trasa jaka proponuje do przejechania pomiędzy torem w Olszyna Motopark 4×4 a mostem, który parę lat temu miał być efektownie wysadzony na potrzeby superprodukcji „MISSION IMPOSIBLE” ale szczęśliwie ocalał i dziś możemy cieszyć się jego widokiem. Poprzednia trasa, łatwiejsza, może posłużyć jako trasa powrotna dla tych, którzy chcieliby wrócić do Olszyny.
OLSZYNA MOPOPARK4x4
Naszą podróż rozpoczynamy od miejsca, w którym zlokalizowany jest tor off-road w pobliżu Olszyny. Co tu znajdziemy? 400 hektarów terenu oraz 17 kilometrów specjalnie przygotowanej pętli na których organizatorzy zapewniają same offroadowe emocje. W 2021 roku to właśnie tu zlokalizowana była baza Toyota Off-Road Festival. Dzięki uprzejmości Jacka Liszkowskiego, zarządcy terenu, mogliśmy pojeździć zarówno po torze jak i terenowych przeprawach rozciągniętych pomiędzy nitką toru.
ZAMEK PODSKALE
Pierwsza atrakcja na trasie to ruiny zamku, o którym do chwili obecnej trwają spory co do genezy powstania. Jedna z hipotez sugeruje, że twierdzę wybudowano na bazę zbójecką, przez bliżej nieokreślonych rycerzy rautbitterów. Odmienna koncepcja przypisuje fundację warowni rodzinie Talkenbergów, a jeszcze inna założyciela zamku upatruje w osobie Henryka Brodatego, który miał postawić ją w pierwszej dekadzie XIII wieku celem zabezpieczenia południowej granicy księstwa przed najazdem czeskim. Prawdopodobnie przed rokiem 1368 Podskale przeszło w ręce rodu Dalachow-Talkenberg. Jeden z jego reprezentantów Bernard Talkenberg trudnił się rozbojem, z tego też powodu warownię oblegały, a później zdobyły w 1476 roku sprzymierzone oddziały mieszczan lwóweckich i dowodzonych przez Georga von Stein wojsk królewskich. Aby uniknąć w przyszłości przypadków raubritterstwa górnicy z Kowar wkrótce wysadzili ją w powietrze. Zniszczony zamek częściowo odbudował i zasiedlił u schyłku XV wieku Christoph Talkenberg, ale już jego syn Ramphold opuścił go ostatecznie około roku 1530, przenosząc się do nowo wybudowanego renesansowego pałacu w Płakowicach. Pozostałości kamiennej warowni znajdują się na szczycie wzgórza (422 m n.p.m.) zajmując najwyższą jego partię na wyniesionej około 25 metrów ponad poziom terenu skale. Do czasów współczesnych zachowały się relikty muru obronnego oraz resztki budynków mieszkalnych. Ze szczytu skały rozciąga się piękny widok na Karkonosze i Góry Izerskie.
MUZEUM PRZESIEDLEŃCÓW PŁAWNA GÓRA
Muzeum Przesiedleńców i Wypędzonych w Pławnej koło Lubomierza niemal dekadę temu otworzył znany artysta Dariusz Miliński. Mieści się ono w pochodzącym z XVIII wieku budynku, w którym tuż przed wojną zamieszkiwała rodzina szewca, niejakiego Dietricha. Dom odremontowano i w 2012 roku urządzono w nim, składające się z licznych pamiątek po dawnych mieszkańcach okolicy, muzeum. Są tu zarówno pamiątki po tych, którzy zamieszkiwali tu przed 1945 rokiem, jak i tych, których przesiedlono w to miejsce z dawnych Kresów.
MUZEUM LEGEND ŚLĄSKICH PŁAWNA ŚREDNIA
Pośród malowniczego krajobrazu Dolnego Śląska, na szlaku spotykamy przedziwne miejsce, będące na pewno wielka atrakcja dla dzieci. Znajdziecie tu zamek, w którym pradawne śląskie opowieści opowiadają lalki wielkości człowieka. Kilka kroków dalej, na sąsiednim wzgórzu stoi gród rycerski, nad którym góruje sylwetka drewnianego… konia trojańskiego a kilkaset metrów wyżej, na wzgórzu nieopodal kościoła drewniana Arka Noego, a w niej eksponaty związane z biblijnym potopem i Starym Testamentem.
ZAMEK WLEŃ
Dzieje zamku Wleń (Lenno) to ponad 850 lat historii murowanej siedziby obronnej wznoszącej się na górującej nad Wleniem Górze Zamkowej. Jeszcze przed powstaniem kamiennego zamku funkcjonował w tym miejscu (według ustaleń archeologów już w X wieku) gród otoczony obronnym wałem. Już około 1160 roku książę Bolesław Wysoki rozpoczął wznoszenie pierwszej murowanej budowli zamkowej, która określana jest jako „dom romański”. Obiekt ten uznawany jest obecnie za najstarszy świecki budynek na Śląsku, a jednocześnie jedno z najstarszych założeń zamkowych w całej Polsce. Obecny jego stan to efekt zniszczeń w trakcie wojny trzydziestoletniej (1646 rok) po której już zamku nie odbudowano i do chwili obecnej pozostaje w ruinie.
ZAPORA WODNA I MOST PILCHOWICE
Zapora Wodna Pilchowice jest drugą co do wysokości (po Solinie) i drugą co do wieku zaporą w Polsce. Ta budowla o długości korony wynoszącej 290 metrów zbudowana została z kamieni łączonych betonem i jest obecnie najwyższą w naszym kraju zaporą kamienna oraz łukowa. Powstała w latach 1902-12 konstrukcja wraz z elektrownią wodną wytwarzająca ponad 8 MW energii elektrycznej była w swoich czasach cudem techniki. Co ciekawe, turbiny elektrowni zostały umieszczone u stóp zapory w… budynku wyglądającym jak dom rodzinny.
Wraz z zaporą zbudowano linie kolejowa z mostem zapewniające dojazd. Ruch pasażerski zawieszono tu w roku 1991 a w 2004r. linia została zlikwidowana. W Plichowicach pozostał po niej niszczejący dworzec oraz wspomniany na wstępie most stalowy, który po historii z filmem – zyskał popularność i jest jednym z chętniej odwiedzanych miejsc w regionie.
TRASA DO POBRANIA
(GOOGLE MAPS) (KLM)
–
–
CZYTAJ TEŻ