YOKOHAMA Geolandar G015 – test
Oferta rynkowa całorocznych opon (z odpowiednim oznaczeniem) z terenowym bieżnikiem, przynajmniej klasy AT, jest stosunkowo niewielka. Czy japońska opona Geolandar G015 spełnia oczekiwania użytkowników tego segmentu? Prezentacja tego produktu odbyła się w 2016 roku w światowej stolicy offroadu, Moab w USA. Miłośnikom terenowych przepraw przedstawiono wówczas gumę, która miała zastąpić Geolandara A/T-S G012, krytykowanego za zbyt miękką mieszankę oraz brak „wielosezonowości”. Według Boba Abrama, kierownika planowania produktu Yokohama – Geolandar G015 został zaprojektowany tak, aby dobrze sprawował się na mokrej i pokrytej śniegiem nawierzchni, cechował się większą wytrzymałością i przebiegiem, a przy tym ma miał korzystny wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa i hałasu drogowego. Poza tym taka opona powinna spełniać także założenia ogumienia All Terrain, czyli mieć podstawowe zdolności terenowe.
Budowa
Wzór bieżnika Yokohamy Geolandar G015 to układ pięciorzędowy, jednak zewnętrzne rzędy są szersze, opona jest symetryczna, a sam bieżnik nie jest kierunkowy. Bieżnik – jak przystało na oponę o zacięciu terenowym – posiada blokowy układ zachodzący na boczne ścianki opony oraz jest wyposażony w rowki EdgeTec (o zmiennym układzie i głębokości) i adaptacyjne lamele 3D. Takie rozwiązanie ma zapewnić dodatkową przyczepność podczas jazdy w zimowych warunkach. Otwarte przestrzenie rzeźby mają natomiast zagwarantować lepsze właściwości w terenie. „Płytki” wzór bieżnika o zaokrąglonych krawędziach czoła wskazuje na oponę raczej szosową niż terenową.
Na drodze
Po przejechaniu na dwóch kompletach opon więcej niż 100 000 km można powiedzieć, że założenia firmy YOKOHAMA zostały spełnione. Opona całkiem nieźle sprawuje się zimą (opatrzono ją symbolem płatka śniegu wpisanego w górę), na asfalcie osiąga bardzo przyzwoite parametry związane z hałasem, bardzo powoli się zużywa, co potwierdza amerykański UTQG (Uniform Tire Quality Grading – Jednorodna Klasyfikacja Jakości Opon) nadając jej wysoki wskaźnik odporności na zużycie, określany indeksem TREADWEAR 600, co przekłada się na żywotność równą 60 000 mil.
W terenie
Opona ma oznaczenie AT, czyli powinna być wszechstronna, z naciskiem na poruszanie się po drogach. Jednak po wjechaniu na niezbyt grząski teren, szuter i kamienie również spełnia swoje zadanie. Można ją również śmiało polecić na piach, jednak – jak nie trudno się domyśleć – jazda po mokrej trawie, błocie czy glinie stanowi problem. Rowki bieżnika szybko się zaklejają, a opona traci przyczepność, powodując uślizg pojazdu.
Trwałość
Planując zakup Geolandara G015 trzeba mieć na uwadze, że tak naprawdę Yokohama sprzedaje dwie opony o tej nazwie i podobnym wzorze bieżnika. Zwykła, najbardziej powszechna opona ma drobniejszy bieżnik, wyższy indeks prędkości oraz słabszy bok. I naprawdę bardzo łatwo ja uszkodzić, wystarczy lekkie uderzenie barkiem o korzeń lub kamień i jego konstrukcja nie wytrzymuje powodując wyskakiwanie „garbów”. Rozwiązaniem jest oczywiście poszukiwanie wersji wzmocnionej o wyższym indeksie nośności, posiadającej mocniejszy bark. Dodatkowo opona taka ma zdecydowanie bardziej agresywny, offroadowy bieżnik składający sie z większych i masywniejszych klocków. Niestety bardzo wielu sprzedawców nie orientuje się w tej różnicy i nie ma pojęcia, że guma ta ma swoja bardziej offroadową wersje oznaczona symbolem LT. Poza tym ta bardziej terenowa odmiana występuje w Polsce w ograniczonej ilości rozmiarów:
215/75 R15
235/75 R15 |
30×9.50 R15
31×10.50 R15 32×11.50 R15 33×12.50 R15 |
215/85 R16
225/75 R16 235/85 R16 245/75 R16 |
245/70 R17
285/70 R17 315/70 R17 |
265/60 R20
325/60 R20 |
Jak widać z powyższego zestawienia brakuje rozmiarów dla najnowszych Hiluxów czy Land Cruiserów zaopatrzonych w 17 i 18 calowe felgi. Nawet dla starszych pojazdów na mniejszych, 16″ obręczach Geolandar ma słaba rozmrówkę ograniczająca się do 31″. Najlepsza dostępność tych opon jest właściwie tylko dla felg 15″.
Pozostaje zakup wersji drogowej, dla której producent ma znacznie szerszy wachlarz dostępnych opcji wymiarów jednak nie jest to prawdziwa opona AT.
Podsumowanie
Opona Geolandar G015 to znakomite rozwiązanie dla miejskich offroaderów, którzy potrzebują opony całorocznej, dobrze trzymającej się na asfalcie zarówno zimą, jak i latem. Podczas wycieczek do lasu, zwłaszcza w niezbyt trudnym terenie, również sie sprawdzą. Problemy pojawią się wówczas gdy maja popracować na kamienistym podłożu, narażone na uderzenia, które uszkadzają jej bok. Wówczas okazuje się że bardzo szybko ulęgają zniszczeniu, a takie uszkodzenia nie podlegają reklamacji (po prostu ta opona jest słaba i niezbyt wytrzymała z założenia).
Rozwiązaniem jest wersja LT (wzmocniona) jednak nie występuje w dostatecznej rozmiarówce (poza Polską oferta jest bardziej bogata). Link do wykazu rozmiarów (LT rozpoczynają sie w opisie od tych liter, od strony 37) KATALOG OPON YOKOHAMA