Skip to content
logoB

Ireneusz Rek Fotografia

Primary Menu
  • W drodze
    • POLSKA
      • Beskid Niski
      • Karkonosze
      • Mazowsze
      • Mazury i okolice
      • Podlasie
      • Pojezierze Drawskie
      • Świętokrzyskie
    • AZJA
      • Turcja 2019
      • Izrael
    • BAŁKANY
      • Albania
      • Bośnia i Hercegowina
      • Bułgaria
      • Czarnogóra
      • Chorwacja
      • Grecja
      • Macedonia
      • Kosowo
      • Serbia
      • Słowenia
      • Rumunia
    • EUROPA WSCHODNIA
      • Ukraina
      • Mołdawia
    • EUROPA ZACHODNIA
      • Austria
      • Francja
      • Francja – Korsyka
      • Hiszpania
      • Holandia
      • Niemcy
      • Portugalia
      • Szwajcaria
      • Włochy
    • KRAJE BAŁTYCKIE
      • Estonia
    • SKANDYNAWIA
      • Finlandia
      • Norwegia 2016
  • Testy i porady
    • NAWIGACJA
    • OFFROAD
    • BIWAK
    • SAMOCHODY
  • Aktualności
  • Miejsca
  • KONTAKT
OBEJRZYJ NA YOUTUBE
  • Home
  • Poradnik
  • Poradnik 4×4 dla początkujących – przeprawa przez bród
  • Poradnik

Poradnik 4×4 dla początkujących – przeprawa przez bród

Ireneusz Rek 14 listopada 2023
brod-4

Przejazd nawet przez głębokie brody nie jest trudny. Warto wiedzieć jak się do tego przygotować i czego podczas takiej jazdy nie robić.

 

 

Często osoby rozpoczynające przygodę 4×4 (ja tak miałem) obawiają się utknięcia na środku np. rzeki, starają się ją opuścić jak najszybciej żeby nie zalać samochodu. Inni widząc np. kolegę z aparatem chcą efektownie wypaść na zdjęciu i wciskają gaz do dechy. To błąd! Łatwo wówczas o spore straty w aucie. Jak ich uniknąć? Zasady pokonywania brodu nie są skomplikowane, można je przedstawić w trzech krokach:

Po pierwsze

Warto przejść się i zobaczyć z jakimi problemami przyjdzie się nam zmierzyć. Pozwoli to na dobranie najlepszej drogi przejazdu, ominięcie pułapek, podjęcie świadomej decyzji dotyczącej tego czy jedziemy lub odpuszczamy. Trzeba chociażby sprawdzić czy pod płytka na oko wodą nie ma metra mułu, bagna, czy jest po prostu w miarę twardo. Ważna jest też głębokość, szczególnie dla aut nie wyposażonych w snorkel. Producent np. Toyoty Hilux zapewnia, że bezpieczne dla auta sa przeprawy do 70 cm. Chwilowo mogą być one nawet głębsze ale jeśli auto zostanie w za głębokiej wodzie (utknie), może zassać wodę i po silniku. Właściciele aut ze snorkelem mogą pozwolić sobie na więcej o ile… całość jest szczelna (czasami dowiadują się o tym w wodzie…)

Po drugie

Jeśli nie mamy przykręconej tablicy do zderzaka – lepiej ja od razu zdjąć. Przy głębszym brodzeniu woda zrobi to za nas… Jeśli planujemy terenowe wycieczki przykręcona solidnie tablica to podstawa.

Po trzecie

Szybko z efektownym bryzgiem pokonujemy wodę płytką. Jeśli jest głęboka, jej masa działa jak taran i może cos wyrwać, zderzak, nadkola, tablicę lub nawet więcej. Bród zaleca się przejeżdżać powoli (nie oznacza to że ocalimy np. nie przykręconą tablice do zderzaka, bynajmniej – woda i tak może ja zerwać). Pamiętajcie że głęboka woda robi się jeszcze głębsza gdy przed sobą auto pcha wysoka falę. Jest ona niebezpieczna szczególnie dla aut z wlotem powietrza w przednim grillu (np. KIA Sportage I). Terenowe Toyoty (Hilux, Land Cruiser) z wlotem powietrza w błotniku raczej dobrze znoszą chwilowe nurkowanie w wodę nawet po szyby. Byle to było tylko chwilowe…

Napędy 4×4

Ponieważ obejrzałem dokładnie przeprawę, bród z filmu pokonywałem bez problemu z napędem tylko na tylną oś. Było twardo i nie spodziewałem się niespodzianek, Jednak dużo bezpieczniej jest przed wjazdem załączyć napęd 4×4 i jeśli trzeba, reduktor. Unikniemy wówczas zagrożenia zakopania, pozostania w wodzie na dłużej z czego nie ucieszą się ani łożyska, ani mosty które mogą zassać wodę.

W grupie

Często gdy poruszamy się z doświadczonym przewodnikiem, który zna teren, pomijamy kwestie sprawdzania brodów, ludzie którzy Was prowadzą zwykle wiedzą gdzie jechać, o jakiej porze roku drogi i czy brody są przejezdne. Przed wycieczką najczęściej przejechali cała trasę i orientują się czy Wasze auta poradzą sobie z przeszkodą. Jednak i wówczas warto pamiętać o pt. dwa i trzy (nie za szybko, ze zdjęta tablica jeśli nie przykręcona na stałe).

Czasami teren zaskakuje, trzeba jechać dalej a przeszkoda może sprawić problem (śliski wyjazd, grząsko, itp.)  Najlepiej wówczas od razu przygotować się do holowania, podpinając taśmę za którą inni szybko nas wyciągną bez szukania w wodzie zaczepów.

Podsumowanie

Przejazdy przez brody zwykle nie sprawiają problemów. Często drogi lokalne poprowadzone są właśnie bez mostów, tylko bezpośrednio przez wodę po płytach, podsypce z gruzu, czy piachu. Jednak przyroda czasami zaskakuje wybierając w podłożu dziurę której nie widać, nurt jest zbyt wartki, poziom wody wzrósł i tego nie sprawdziliśmy.

Jeśli zostaliśmy w wodzie ale nie za głębokiej, gdy nie ma niebezpieczeństwa zassania jej do silnika, najlepiej nie gasić auta. Podciśnienie wynikające ze schłodzenia od dołu motoru może zassać wodę przez rurę wydechową, a to prosty przepis na jego uszkodzenie. Na pewno nie odpalimy silnika ponownie (spaliny mogą nie wypchnąć dużej ilości wody, działają jak korek). Ponadto po powrocie do domu warto sprawdzić olej w mostach. Na na 100% jeśli nie robiliśmy ich odpowietrzenia znajduje się w nich woda pomieszana z olejem. Warto to sprawdzić i jeśli po odkręceniu korków mamy w środku płyn przypominający kawę z mlekiem – koniecznie wymienić.

 

Continue Reading

Previous: 7 dni w Estonii
Next: Poradnik 4×4 dla poczatkujących – radio CB w aucie

Podobne wpisy

2V6A2531
  • Poradnik

Toyota Land Cruiser 250 – działanie i obsługa napędów 4×4

Ireneusz Rek 2 lipca 2025
AT_2025__BLUE6822
  • Poradnik

TOYOTA HILUX Arctic Truck AT35 – test

Ireneusz Rek 14 maja 2025
KOSOWO_2021-22___2V6A9365
  • Poradnik

Toyota HILUX VII Vigo – modyfikacje terenowe BLUEPHOTO

Ireneusz Rek 6 grudnia 2024

FACEBOOK

Kategorie

  • Miejsca (7)
  • Poradnik (32)
  • Testy i opinie (27)
  • W drodze (129)
  • Wydarzenia (50)

Ostatnie wpisy

  • Toyota Land Cruiser 250 – działanie i obsługa napędów 4×4
  • Toyota Offroad Festival po raz 10-ty
  • TOYOTA HILUX Arctic Truck AT35 – test
  • Polska 4×4 Podlaska trasa z Bogusz do Kopytkowa
  • WIRTUALE 2025
  • Polska 4×4 Mazurska trasa z Bogusz do zaginionej wsi Szast
  • Garmin TREAD 2 – test, jak to działa, jakie ma funkcje?
  • Garmin TREAD SxS – test, czyli jak to działa, jak obsługuje się tą nawigację
  • Radio z Androidem w TOYOCIE HILUX VII Vigo
  • Toyota HILUX VII Vigo – modyfikacje terenowe BLUEPHOTO
logo_B

Tagi

4x4 Azja Bałkany Cztery Łapy Europa Zachodnia events Francja garmin gps Grecja Karkonosze koncert Korsyka Mazowsze Mazury miejsca moda motosport Norwegia Passion4travel podróż samochodem Polska Polska 4x4 Polska południowy-wschód Polska południowy-zachód Polska północny-wschód porady relacje z wypraw reportaż Rumunia Sardynia Skandynawia sport test test biwak test offroad test samochód toyota Toyota Offroad Festival Trasa GPS Turcja Warszawa wystawa Włochy zwierzaki

Tagi

4x4 Azja Bałkany Cztery Łapy Europa Zachodnia events Francja garmin gps Grecja Karkonosze koncert Korsyka Mazowsze Mazury miejsca moda motosport Norwegia Passion4travel podróż samochodem Polska Polska 4x4 Polska południowy-wschód Polska południowy-zachód Polska północny-wschód porady relacje z wypraw reportaż Rumunia Sardynia Skandynawia sport test test biwak test offroad test samochód toyota Toyota Offroad Festival Trasa GPS Turcja Warszawa wystawa Włochy zwierzaki

Zobacz jeszcze

2V6A2531
  • Poradnik

Toyota Land Cruiser 250 – działanie i obsługa napędów 4×4

Ireneusz Rek 2 lipca 2025
TORF_2025__BLUE7965
  • Wydarzenia

Toyota Offroad Festival po raz 10-ty

Ireneusz Rek 23 czerwca 2025
AT_2025__BLUE6822
  • Poradnik

TOYOTA HILUX Arctic Truck AT35 – test

Ireneusz Rek 14 maja 2025
TORF2024_2V6A8836
  • W drodze

Polska 4×4 Podlaska trasa z Bogusz do Kopytkowa

Ireneusz Rek 23 kwietnia 2025
  • W drodze
  • Testy i porady
  • Aktualności
  • Miejsca
  • KONTAKT
Copyright © All rights reserved. | MoreNews by AF themes.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności