+48 609 446 889
irek@bluephoto.pl

Garmin TREAD SxS – test, czyli jak to działa, jak obsługuje się tą nawigację

Ireneusz Rek Fotografia

Garmin TREAD SxS – test, czyli jak to działa, jak obsługuje się tą nawigację

Nawigacja Garmina, obecnie ZUMO XT to moje podstawowe narzędzie do przygotowywania tras, zapisywania śladu, orientacji w terenie. Moja przygodę zaczynałem od modelu GARMIN 865t który miał mnóstwo wodotrysków, nawet gry ale… nie był dobrą nawigacją, ciągle się zawieszał, restartował podczas ważnych manewrów, nie można było na nim polegać, być może ze względu na fakt że był to pierwszy sprzęt w jaki ten producent zamiast własnego systemu wprowadził LINUXA. Stąd mój sceptycyzm do wynalazków GARMINA, który pogłębił się po testach OVERLANDERA z Androidem, który również działał, jakby to powiedzieć… niezbyt doskonale.

A teraz na testy dostałem znów urządzenie które za podstawę działania ma Androida? I… pozytywne zaskoczenie. Tym razem działa to całkiem dobrze.

 

BUDOWA

Solidna, trwała, z tego co wiem mocowanie wytrzymuje nawet dachowanie UTV. Tu słabym punktem jest klapka od karty – bardzo łatwo sie urywa, dobrze ja sobie zakleić żeby nie zgubić a jak się zgubi – włożyć cos w te porty bo jeśli się zabrudzą nie będzie komunikacji.

SYSTEM OPERACYJNY

Tak jak wspomniałem Android irytował mnie na Overlanderze ale tutaj działa płynnie, bez zacinek. Mapa wyświetla się prawidłowo, bez zawieszania. Jestem przyzwyczajony do innych pozycji w menu wiec przyznam że tu w gąszczu opcji ciagle się gubiłem.

Zaletą na pewno jest możliwość przestawiania elementów na ekranie. Przytrzymać palcem i przesunąć, lub dodać coś innego, czego potrzebujemy. To na plus.

MAPY

Na wyposażeniu mamy tu aktualizowane na bieżąco CNE i TOPO Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu.
Dodatkowo bardzo prosto dodać możemy jeszcze zdjęcia satelitarne terenu. Tu już nie ograniczają nas „kwadraty” jak w ZUMO XT tylko ładuje się wszystko co akurat wyświetla się na ekranie. Przyznam, nie sprawdziłem jak wielki obszar na raz da się pobrać. Uwaga, system nie pyta również o jakość tych zdjęć jak w MONTANA czy ZUMO XT.

Do nawigacji można dograć mapy niezależne. Jak? To pokazuje na filmie. Jednak z ich używaniem jest mały problem:

  • po wyborze mapy satelitarnej powrót do drogowych powoduje że wyświetlają sie wszystkie mapy i to widać
  • trasy offroad nie są wyznaczane na niezależnych mapach
  • po każdym uruchomieniu urządzenia (nie dotyczy uśpienia) wyświetlają się wszystkie mapy na raz

 

WYCZENIE TRAS

Bardzo ciekawą opcją tego sprzetu jest fakt że mamy tu wiele profili jazdy, coś na kształt tego co mamy w nawigacji MONTANA ale… dotyczy tylko pojazdów. Możemy wiec ustawić opcje dla SSV, motocykla, auta terenowego, kampera itd. Co ciekawe w każdym profilu można ustawić dokładne parametry, czyli wymiary (ważne dla kampera i jazdy pod wiaduktami) napęd (na wszystkie koła czy nie), jak poruszać się ma ten pojazd (preferujemy jazdę po asfalcie czy unikamy utwardzonych dróg, 4 poziomu offroadu).

 

POZIOMY TRAS TERENOWYCH

Dotychczas jedyne co można było wybrać w nawigacjach Garmina to było to czy możemy poruszać się po drogach gruntowych i czy trasa ma być szybka (głowne drogi) czy krótka. Jednak nawigacje niechętnie korzystały z dróg gruntowych. TUTAJ JEST ZUPEŁNIE INACZEJ. Możemy zaznaczyć unikanie… DRÓG UTWARDZONYCH. Czyli zupełnie inna filozofia działania nawigacji. Niestety wytyczanie trasy terenowej z unikaniem asfaltów trwają wieki…

WGRYWANIE MAP

 

Tak jak wspomniałem Garmin daje wrza z nawigacją bardzo dużo jeśli chodzi o mapy, jednak ja w terenie wolę jeździć na tych OSM. Są po prostu dokładniejsza. Do tego urządzenia też się da. Wystarczy wgrać je do pamięci urządzenia -> SYSTEM -> MAPY i już je mamy.

WGRYWANIE ŚLADÓW I PUNKTÓW

Mamy na to dwa sposoby.

Pierwszy to synchronizacja ze swoim kontem Garmin – wówczas to co wgrywamy na stronę explore.garmin.com po synchronizacji przez aplikacje Tread pojawia się na urządzeniu
Druga opcja to włożenie karty z plikiem gpx do wyłączonego urządzenia i potem jego uruchomienie – po chwili pojawia się okienko o instalacji.

 

PODSUMOWANIE

 

To urządzenie ma naprawdę wiele zalet. Przede wszystkim rozmiar i solidne mocowanie. Ekran 8” naprawdę pomaga lepiej zorientować się w terenie, na trasie. Wbudowany InReach to również zaleta jeśli chcemy mieć możliwość wezwania pomocy czy komunikacji  w miejscach gdzie nie ma sygnału telefonu. Na pewno opcja jazdy grupowej z wykorzystaniem aplikacji lub anteny VHF to też spora zaleta szczególnie dla osób które jada w grupie.

Wadą jest całkiem spora cena. Na styczeń 2025 koszt urządzenia to ponad 6 000 zł. Wprawdzie system Android działa tu dobrze, producent dał możliwość wgrywania niezależnych map ale stara się to utrudnić jak może (problemy z wyświetlanie, nie wytycza tras terenowych). A szkoda bo zaleta Garmina jest właśnie to że takie mapy przyjmuje co pozwala lepiej orientować się w terenie.

 

JAK TO DZIAŁA? ZOBACZ FILM